2010-09-15

Bättre förr?

På SvD’s debattsida har några B-kändisar och föredettingar bestämt sig för att beklaga sig över att det har blivit mycket sämre i Sverige de senaste 30 åren. Till exempel nämns att inkomstskillnaderna är större och att den rikaste tiondelen tjänar lika mycket som halva befolkningen. Jag utgår ifrån att de menar halva befolkningen ihop. Annars faller ju alltihop. Märk väl att de säger halva befolkningen, dvs inklusive de 40% av befolkningen som normalt får anses stå utanför arbetsmarknaden (personer som är 0-18 och 65+). Det stora problemet är att de använder sig av relativa begrepp. Om jag tjänar 1.000 kr mindre än grannen innan löneförhandlingen och jag lyckas förhandla mig till ytterligare en tusenlapp, samtidigt som grannen (en lysande förhandlare) lyckas få 1.200 kr mer, så har jag enligt vänsterns logik fått det sämre. Sanningen är givetvis att jag har fått det bättre, jag har fått 1.000 kr mer i lön. Men vänsterns avundsjuka säger att eftersom grannen nu tjänar 1.200 kr mer än mig, jämfört med tidigare 1.000 kr så är jag ett offer för de växande klyftorna. Dvs jag har fått det sämre.

Vidare kan man konstatera att ett antal av de som skrivit under artikeln var under 10 år 1980. Någon var inte ens född. Hur de kan ha egen uppfattning av hur det var i Sverige då har jag ingen aning om. Själv var jag 5 år och minns knappt vilka leksaker jag hade 1980. Än mindre hur det var i samhället. Hursomhelst, artikeln skvallrar lång väg om att den är skriven av någon förvirrad själ och sedan har man raggat ihop ett gäng halvkändisar för att sätta sina namn under skräpet. Den liberala bloggen Attila tar ner artikelskrivarna på jorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar