2010-09-14

Fackliga fakta i valtider ?

Halkade idag bakvägen in på IF METALLs hemsida, detta skedde via Dalademokraten som i fredags publicerade en artikel av T. Östros och metallbasen Stefan Löfven.
Hos metall driver man kampanj för regeringsskifte , ganska tråkigt för de medlemmar som trots allt inte stöder metalls politiska inriktning. Nu mer en allt större skara.
Då jag själv är medlem i en fackförening (Ledarna) trots att jag är företagare, blev jag häpen över de strålande vinster jag tydligen skulle få genom att byta till IF Metall. På sin värvningssida under rubriken " Skäl till medlemsskap " kan man storögt läsa värdet av kollektivavtalet för en medlem med 23.177:- i månadslön. Summa sumarum 81.652:- per år för en 2-skiftare med lite lördagsövertid. Hedervärt räknar man sedan av avgifter för A-kassa och medlemsavgift. Underrubriken "Detta tjänar du på medlemsskap i facket" visar sedan inringat i rött summan 73.024:- per år. För den som sedan med dollartecken i blicken inte redan fyllt i medlemsansökan talar man vänligt om att som medlem "är man ingen svikare", och svikare vill väl ingen vara. Och som ytterligare skrämsel, förlåt, information menar jag får man veta att den elaka arbetsgivaren kan säga upp anställningen på ett otillåtet sätt, och då är det Arbetsdomstolen (AD) som gäller. Väl där åker du på en kostnad på 500.000:- . Man glömmer att nämna att totala antalet ärenden i AD är ca 400 st. Med medlemsantalet370.000 blir metalls del av arbetsmarknaden ca 10 %. vid jämn fördelning av AD ärenden blir metallmedlemmarnas del ca 40st. Vi gör det enkelt, säg 37 av 370.000 det är väl 0,01 %. Den risken fick mig inte att darra , men dom 73.024:- kronorna varje år lockar kraftigt, för det är väl ingen som försöker blanda bort korten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar